Sanna Ylimäinen & Mikko Hietanen

//

5.3.2024

Match made in Metsälä – Kuubi ja DNA 10 vuotta yhdessä

Markkinointialalla ei ole ihan jokapäiväistä kohdata yli 10 vuotta jatkuneita asiakkuuksia. Siksipä jos jostain täällä Kuubissa ollaan vilpittömän ylpeitä, niin pitkästä digikumppanuudestamme DNA:n kanssa. Se on varmasti meille suurempi ilonaihe, kuin mikään yksittäinen onnistuminen. Mikä sitten on pitkään jatkuneen yhteistyön salaisuus? Asiaa pohtiessa nousee esiin neljä keskeistä tekijää.

Rautainen projektihallinta

Aivan kuten kaikissa muissakin pitkissä suhteissa, tärkeintä on että arki sujuu. Asiat tapahtuvat sovitusti, laatu on varmaa ja aikataulut pitävät. Kustannusarviot pitävät. Asiakkaan ei tarvitse hermoilla ja odottaa milloin pommi kosahtaa, vaan markkinointipäällikkö voi keskittyä rauhassa omiin töihinsä luottaen, että meidän päässä hommat hoituvat. Ilman erittäin kokenutta ja sitoutunutta asiakkuus- ja projektinjohtoa sekä jouhevia prosesseja tämä ei olisi mahdollista. Siksi olemme Kuubissa kiinnittäneet asiaan erityistä huomiota.

Kyky uudistua

Kymmenessä vuodessa ehtii tapahtua paljon. Ja paljon on myös tapahtunut. Mediat elävät, teknologiat kehittyvät, työtehtävät muuttuvat ja siinä sivussa myös maailma muuttuu. Me olemme Kuubissa jatkuvasti hereillä. Seuraamme trendejä ja teknologioita ja tarjoamme DNA:lle tässä ajassa relevantteja ratkaisuja ja luovia ideoita.

Tarkastelemme jatkuvasti omia toimintatapojamme. Kehitämme osaamista, prosesseja ja työkalujamme, ja tuomme sitä kautta uutta lisäarvoa tekemiseemme. Yksi uusista työkaluista on tekoäly. Digitaalisessa mainonnassa sen merkitys tulee korostumaan päivä päivältä enemmän.

360° art-copy-code

Kuubin oma 360° in-house-tuotannon etu on, että aikataulut sekä mahdolliset muutokset ja haasteet ovat koko ajan tiedossa ja niihin voidaan nopeasti reagoida.

Voimme iteroida työn laatua sisäisesti, ennen kuin mitään lähtee asiakkaalle.

Ja kun tuotantoketjut ovat lyhyet ja yhteydet kunnossa myös muihin kumppaneihin, pystymme pitämään markkinointimateriaalit yhdenmukaisina ja toisiaan tukevina eri medioissa.

Molempiin suuntiin toimiva synergiaetu

 Onhan se selvää: tuttujen tyyppien kanssa on helppo kommunikoida. Yhteisissä suunnittelusessioissa ideat lentävät vapaasti joka suuntaan ja ajatuksia voi vaihtaa kaikesta maan ja taivaan välillä – joskus se sivulauseessa mainittu pikkujuttu nouseekin koko idean ja konseptin ytimeen.

Tuttuus voi kuulostaa tylsältä, mutta ehkä selvät säästöt ajassa ja rahassa kiinnostaa enemmän. Kun liiketoiminnan tarpeet ja tavoitteet ovat jo hyvin selvillä, resursseja kuluu vähemmän ennakkotutkimukseen ja muuhun selvittelytyöhön. Varsinainen suunnittelu ja tuotanto lähteekin yleensä etenemään pitkin oikeaa raidetta hyvin nopeasti, joskus jopa kiireessä.

Synergia antaa taloudellista hyötyä myös selvän konkreettisella vuosibudjettitasolla: mitä enemmän tekemistä keskitetään yhteen paikkaan, sitä kannattavampaa se on molemmille osapuolille.

Lopulta kaiken jälkeen tärkeintä on kuitenkin jo aiemmin mainittu keskinäinen luottamus. Se on kriittinen elementti, jota ei voi menettää. Ihmiset tekevät, eivät asiat. Pitkä asiakkuussuhde ei synny tyhjästä. Se vaatii aikaa ja vaivaa – myös erehtymisiä, joista pitää ottaa opiksi. Vaivannäkö kuitenkin kannattaa. Palkintona on kumppanuus, joka jo itsessään on parhaansa tekemiseen ja itsensä ylittämiseen kirittävä kannustin.

DNA:n & Kuubin yhteistyö lukuina

Joku voisi helposti ajatella, että 10 vuoden mittainen asiakkuus johtaa väistämättä staattisen jämähtäneeseen tilaan, jossa kuubilaiset köpsöttelevät reinot jalassa neukkariin juomaan kahvia ja tekevät siinä sivussa jotain pientä kivaa tottuneilla rutiineilla, ilman että mikään kehittyy tai kasvaa. Siksi tähän loppuun on hyvä havainnollistaa yhteistyömme nykytilaa vielä muutamalla paljon puhuvalla numerolla:

  • Teemme DNA.lle 60–80 projektia kuukaudessa

  • Siis noin 1000 projektia vuodessa

  • Asiakastyytyväisyyskyselyssä Kuubin suositteluluku oli 9.1 (elokuu 2023, asteikolla 1-10)

  • DNA:n arvosana Kuubin projektijohdolle oli 5/5 (elokuu 2023)

Käytämme sivustolla evästeitä luodaksemme mahdollisimman käyttäjäystävällisen kokemuksen.